Az elmúlt néhány év nem volt könnyebb a turisták és a törzsutasok számára. Az egyre szaporodó és olykor abszurd biztonsági óvintézkedések mellett sok olyan hiba is előfordult, amelyben a légitársaságok vis maiorra hivatkoztak.

Vulkánkitörések, sztrájkok és egyéb dolgok járattörléseket okoznak. 800 csak a legutóbbi frankfurti sztrájk során. De hogyan reagálsz helyesen utasként, ha a járatod hirtelen „Törölt” felirattal jelenik meg a táblán?

Ki a hibás a kudarcért?

A reakció utáni kudarc és a kudarc utáni lehetőségek fontos aspektusa a bűntudat kérdése. A légitársaság hivatkozhat-e már a kezdetektől vis maiorra, például időjárási körülményekre, sztrájkra vagy egyéb olyan körülményekre, amelyekre nincs befolyása? Itt a vendégen múlik, hogy korán tájékozódjon. A sztrájkokat általában kicsit előre bejelentik, a többiről az időjárás-jelentés gondoskodik.A légitársasággal való kapcsolatfelvétel a másnapi repülés nem kötelező érvényű biztosítékával nagyobb biztonságot hozhat.

Ha már a repülőtéren van, és a járatot törölték, fontos, hogy azonnal lépjen kapcsolatba a légitársasággal. Főleg lemondás esetén az újrafoglalás eltarthat egy ideig, de döntő fontosságú, ha nyaralni megy, vagy olyan időpontra megy, amelyet nem lehet lemondani. Amint az első kapcsolatfelvétel megtörtént a légitársasággal, és megtörtént az esetleges átfoglalás, az európai utasjogok életbe lépnek.

Az utasok jogai meghibásodás esetén

Amennyiben a lemondás nem vis maior miatt következik be, a vendéget kártérítés illeti meg – a tényleges átfoglaláson felül. A kártérítés összege nem a jegy árán, hanem a késés időtartamán és a járat útvonalán alapul. Az a fontos, hogy ezeket a jogokat érvényesíteni kell a légitársasággal. Még ha tisztában is vannak kötelezettségeikkel, önállóan nem kezdeményeznek megfelelő kártérítést.

Az utasok legnagyobb félelme egy ilyen forgatókönyv esetén az, hogy egy repülőtéren rekednek. Az utasokról azonban a légitársaság dolga. Ez magában foglalja a megfelelő étkezést és, ha a repülésre csak másnap kerül sor, a szállást egy szállodában, transzferrel együtt. Ha egyéb költségek merülnek fel, mindig őrizze meg a nyugtát, hogy később a légitársaságnál igényelhesse.

Egy járat törlése az egyik legbosszantóbb forgatókönyv az utasok számára. Az EU-ban a jó fogyasztóvédelemnek köszönhetően már nincs dráma. Fontos, hogy nyugodt maradjon, és tegye meg a fent említett lépéseket.

Fotó: © Christian Pedant – Fotolia.com

A cikk eredeti nyelven itt érhető el: https://www.reiseguide.de/was-tun-wenn-der-flug-gecancelt-wurde/